Visuomeninio transporto ekranuose – atogrąžų vaisių augintojų pagalbos šauksmas

Šiandien Vilniaus, Kauno, Klaipėdos ir Šiaulių viešojo transporto ekranuose startuoja socialinė reklama, kuria siekiama atkreipti visuomenės dėmesį į nepavydėtiną atogražų vaisių augintojų padėtį. Visą savaitę reklamoje troleibusų keleiviai išvys bananų smaugiamą žmogų, kuris stengiasi išsilaisvinti. Galiausiai žiūrovai bus kviečiami reikalauti sąžiningos prekybos.

Atvirą laišką prekybos centrams, kuris gali keisti padėtį, kviečiame pasirašyti čia – http://www.peticijos.lt/visos/72133 .

„Europoje daugelis žmonių koncentruojasi į mūsų ūkininkų teisių gynimą. Tai yra puiku, tačiau tuo pačiu metu užsimerkiama, kad Pietų šalių darbuotojai dirba neįtikėtinai blogomis sąlygomis – o mes pirkdami tropinius vaisius tai remiame kasdien. Iškalbingas faktas – kiekvienas Lietuvos gyventojas statistiškai kasmet suvartoja apie 6,8 kg sąžiningos prekybos ženklu nepažymėtų bananų. Dėl to darbuotojų teisių pažeidimai, represijos ir smurtas prieš profesinių sąjungų narius ir streikų dalyvius, nėščių moterų atleidimai iš darbo, pesticidai, purškiami ant darbuotojų galvų jiems dirbant plantacijose, užterštas geriamasis vanduo ir atlyginimas, iš kurio negali pragyventi – tai tik keli kasdienybės epizodai, kuriuos kasdien patiria tūkstančiai žmonių“, – sako Susivienijimo Žali.LT „Make Fruit Fair!“ projekto vadovė Darija Skvarnavičiūtė.

Pasak Susivienijimo Žali.LT nario Martyno Norbuto, didieji supirkėjai gamintojams diktuoja savas supirkimo kainas, o gamintojai padidėjusius kaštus perkelia darbuotojams, nuolat mažindami išlaidas, susijusias su darbuotojų sauga, darbo sąlygomis ir mokėdami atlyginimus, kurių neužtenka pragyventi.

„Kartu su užsienio partneriais mūsų atlikta tropinių vaisių rinkos analizė rodo, kad vien 2015 metais į Lietuvą, daugiausiai iš Ekvadoro ir Kosta Rikos, buvo importuota 41992,3 tonų bananų. Didžiąją dalį šių vaisių kainos pasiėmė prekybos centrai, nemažai atsiriekė tiekėjai, ir tik šiek tiek buvo palikta darbuotojų atlyginimams. Bananų kaina nesikeičia jau keletą metų, taigi plantacijose dirbančių žmonių perkamoji galia vis mažėja. Nenuostabu, kad šiuo metu jie nebegali išgyventi. Tačiau esama ir alternatyvos – sąžiningos prekybos ženklu sertifikuotų plantacijų, kuriose galioja visiškai kiti standartai“, – apie padėtį plantacijose kalba M. Norbutas.

Kol kas Lietuvoje prekybos centrai nesiūlo įsigyti sąžiningos prekybos ženklu pažymėtų vaisių. Jie retkarčiais lentynose pasirodo atsitiktinai, kai tiekėjams pavyksta už žemiausią kainą dėl vaisių pertekliaus rinkoje pigiau įsigyti „Fair Trade“ pažymėtos produkcijos. Gyventojus informuojanti socialinė reklama taip pat pasiekiama čia – https://www.youtube.com/watch?v=7sAInikEG0k . Ilgesnę Europos Komisijos remiamo ir 22-ose ES šalyse vykdomo projekto „Make Fruit Fair!“ socialinės reklamos versiją galima pasiekti čia https://www.youtube.com/watch?v=Gxcrt34QPTA .

 

Daugiau informacijos:

Darija Skvarnavičiūtė

Mob.: +37062246127

 

Martynas Norbutas

Mob.: +37065911080