Hobito namelio durys atviros – užeikite

Žvilgtelkite aukštyn į žalia žole apgaubtą stogą, tada ženkite žingsnį vidun, prisiliekite prie aptakių formų iš molio drėbtų sienų. Tą pirmą įspūdį dažnai sunku su kuo palyginti, o juolab jis retai suformuoja mintį, jog tai viena iš galimybių ne tik gyventi fantazijose bet ir veikti tokio rezultato link. Draugiškas ir “žalias”  jausmas apima vien stebint gamtoje skęstančius statinius, kai architektūra ir aplinka papildo viena kitą. Tokie, moliniai, šiaudiniai, ar nei vieno vinies nepanaudojus pastatyti mediniai namai nėra tik iliuzija, tai – realybė. Jų apstu Lietuvoje, Vengrijoje ar Turkijoje, kur iki šiol žmonės žino ir dalinasi su kitais kaip galima gyventi “kartu su gamta”. Būtent šios darnos pavyzdys ir noras sužinoti daugiau, leidžia įsigilinti į XXI amžiaus aplinkosaugines problemas, kurių sprendimo būdai slypi eko-statybų ir eko-daržų idėjose ir jų įgyvendinime.

Dauguma  šiuolaikinių suaugusiųjų neformalaus švietimo įgyvendintojų jau suvokė ir įsitikino, jog įprastos, standartinės paskaitos yra nuobodžios ir neveiksmingos. Arktyje tirpstančių ledynų vaizdai ar potvynius atkartojantys vaizdo įrašai, negali daryti ilgalaikio ir esminio pokyčio žmonių sąmonei. Kaip ir paskatinimai ieškoti naujo darbo, tobulinti savo įgūdžius bei ieškoti informacijos, dažnai yra bevaisiai, tol, kol pats žmogus nenori to daryti. Taigi siekiant  esminių ir ilgalaikių pokyčių, nebeužtenka sukelti pasibaisėjimą ar užuojautą, gėdą. Reikia padėti keisti mąstymo būdą ir pasaulėžiūrą, sudominti ir priartinti žmogų prie pokyčių galimybės. Patirtinis mokymasis, leidžiant veikti – prisiliesti, mokyti(s) kartu su bendruomenės nariais, pabandyti ir siekti tam tikro matomo rezultato yra vienas iš sėkmingiausių būdų motyvuoti suaugusius tenkinti mokymosi visą gyvenimą poreikius, įgyjant naujas kompetencijas. Būtent veikiant įgyjama patirtis ir gebėjimai, veikiant kartu ir siekiant bendrų tikslų – tobulinamos socialinės ir pilietinės kompetencijos, nuolat išmėginant naujoves, pasitelkiant naujomis žiniomis – skatinamas kritinis  mąstymas, atrandami problemų sprendimai, ugdomas kūrybiškumas, lengviau įsisavinama nauja informacija.

Ir žinoma kūrybiškumo ugdymas, nepaisant amžiaus yra ypač svarbus, kuriam įtakos turi netikėtų atradimų reikšmė prisiliečiant prie eko-statybų. Pavyzdžiui, kai suvokiama, kad sieną galima pastatyti ir iš paprasto molio; daugelis pasakytų purvo – ypač tie, kas augo ir gyveno mieste. Taip pat potyriai, kurie įrodo, jog daržovių galima užsiauginti, tausojant taip visiems brangų laiką, neravint rečiau laistant. Visa tai yra maži atradimai, kurie nuosekliai išsirikiavo dvejus metus partnerių iš Lietuvos, Vengrijos ir Turkijos ruoštame praktiniame suaugusiųjų neformalaus aplinkosauginio švietimo vadove “Namuose su gamta”. Beje jis yra išverstas į keturias kalbas – anglų, lietuvių, turkų ir vengrų.

Šis leidinys  yra viena iš pirmųjų edukacinio – mokomojo poveikio priemonių, kurioje nuosekliai aprašomi skirtingi draugiški aplinkai statybų ir daržininkystės metodai. „Namuose su gamta“ suteikia galimybę suaugusiesiems neformaliuoju būdu įgyti naujas kompetencijas ir tobulinti turimas, gilinti ekokultūrinį suvokimą, puoselėti socialinius bei bendruosius įgūdžius, taip atliepiant kiekvieno žmogaus mokymo(si) visą gyvenimą poreikius.

Statyba iš natūralių medžiagų vienas iš būdų palikti žymiai mažesnį ekologinį pėdsaką, sukuriant žmogaus sveikatai palankias sąlygas. Todėl Erasmus+ projektu „Namuose su gamta“ buvo siekta atgaivinti ir mėginti taikyti senuosius statybos metodus, kartu suteikiant besimokantiesiems žinių apie savo ir kitų kultūrų praeitį. Atitinkamų konstrukcinių medžiagų pasirinkimas, kaip ir aplinkai draugiškų metodų naudojimas yra puikus būdas diegti suvokimą apie gamtos ir žmogaus tarpusavio ryšius, poveikį vienas kitam.

O ekologinės daržininkystės veiklos šiandien pristatomos visuomenei kaip galimybė  ne tik užsiauginti maisto,  bet ir būdas stiprinti socialinius, bendravimo įgūdžius, siekiant įgyvendinti bendruomeninius tikslus ir skatinti pilietiškumą. Bendruomenės daržo puoselėjimas moko atsakomybės, bendradarbiavimo, leidžia sužinoti daugiau apie maisto auginimo procesą, suvokti skirtingų daržininkystės metodų įtaką maisto kokybei. Tuo pačiu metu daržas tampa visuomenės dalimi, kuri sutelkia tiek jaunus, tiek vyresnius sukuriant palankias sąlygas savaiminio ugdymo(si) procesui, kurio metu stiprinami komunikaciniai įgūdžiai, informacijos rinkimo, apdorojimo  ir dalinimosi gebėjimai, keitimasis patirtimi.

„Namuose su gamta“ knygoje didžiausias dėmesys skiriamas skirtingiems aplinkosauginiams suaugusiųjų neformalaus švietimo metodams. Priemone rekomenduojama naudotis ne tik žmonėms, turintiems svajonę pasistatyti savo namus patiems, bet ir įgyvendinant skirtingus ugdymo(si) proceso etapus įvairiose formalaus ir neformalaus švietimo įstaigose, nevyriausybinėse organizacijose. Leidinyje apibūdinami skirtingų metodų esminiai principai, darbo procesas, priemonė iliustruota vaizdinėmis nuorodomis ir ekspertų bei projekto praktinių veiklų dalyvių įžvalgomis.  Metodų universalumas ir unikalumas slypi praktinėje veikloje, kuri iš besimokančiųjų nereikalauja didelio išankstinio pasirengimo. Svarbu ir tai, kad šiuos metodus, dirbdami komandoje, gali įgyvendinti tiek fiziškai stiprūs, tiek negalią turintys, ar su tam tikrais sunkumais susiduriantys žmonės. Esant geram moderatoriui bei tinkamai paskirsčius darbą – metodų įgyvendinimas tampa priemone dirbti kartu, o dar svarbiau – mėgautis ne tik procesu, bet ir rezultatais.

Tačiau ne tik knyga gali padėti ugdyti naujus įgūdžius. Projekto metu sukurti ir subtitruoti angliškai edukaciniai filmukai. Juos galima rasti svetainėje www.atnature.eu

Taigi ar išdrįsite praverti Hobito namelio duris? Atsakymas paprastas – priklauso nuo Jūsų sąmoningumo, noro tobulėti, pažinti save ir gyventi darnoje su gamta.

Informacija parengta vykdant Erasmus+ programos remiamą projektą „Namuose su Gamta“. Šis projektas finansuojamas Europos Komisijos. Šis leidinys atspindi tik autoriaus požiūrį, todėl Komisija negali būti laikoma atsakinga už bet kokį jame pateikiamos informacijos naudojimą.

erasmus-logo